V případě dotazů volejte
721 043 849

Provize realitní kanceláře se odvíjí primárně od tržní ceny nemovitosti a také od toho, v které části České republiky svou nemovitost prodáváte. Očekávaná výše provize se totiž napříč Českou republikou značně liší. Níže uvádíme tabulku, ve které naleznete standardní výše provize profesionálních realitních kanceláří či makléřů v Praze a v Brně v roce 2017.

 

 

Při výběru realitní kanceláře, resp. makléře, je kromě výše provize nezbytné vzít v potaz další 2 parametry, které se s výší provize úzce pojí. Jsou to rozsah služby a profil makléře.

Rozsah služby

Český realitní trh trpí vysoce netransparentním prostředím, a proto je pro majitele nemovitosti velmi těžké se v něm orientovat. Cílem FÉRmakléři.cz je tuto netransparentnost minimalizovat. Proto jsme stanovili základní rozsah služeb, který by měl každý solidní makléř v rámci své provize při prodeji nemovitosti poskytovat. Mělo by se jednat o tyto služby:

  1. Osobní seznámení s nemovitostí.

  2. Profesionální ocenění na základě dat z trhu.

  3. Profesionální nafocení a popis nemovitosti v inzerátu.
    Je dokázáno, že na profesionální fotografie klikne v inzerátech 2 násobné množství potenciálních zájemců.

  4. Zajištění půdorysu nebo vizualizace.
    Zájemci chtějí mít představu o rozložení bytu. Bez půdorysu nebo vizualizace ztrácí Váš inzerát atraktivnost a prodlužuje se doba prodeje.

  5. Vystavení na největších realitních serverech.
    Mezi největší se dlouhodobě řadí: sreality.cz, reality.idnes.cz, realitymix.cz.

  6. Vedení prohlídek a komunikace se zájemci.
    Solidní makléř by měl vycítit u zájemců, zda se jedná pouze o „zvědavce“ a nebo o reálného zájemce. Než se nemovitost podaří prodat, je pravděpodobné, že se uskuteční 10, klidně i 15 prohlídek. Toto je velice individuální.

  7. Kvalitní a ověřené smlouvy (rezervační, kupní, úschovní).

  8. Advokátní úschova.
    V žádném případě by se nemělo jednat o složení kupní ceny na účet realitní kanceláře.

  9. Provedení návrhu na vklad vč. zaplacení kolku.

  10. Reklamní plachta v případě, že to dává smysl pro danou nemovitost.

  11. Průběžné informování o reakcích zájemců a krocích makléře.

  12. Předání nemovitosti kupujícímu.

  13. Převod energií a služeb spojených s užíváním nemovitosti z prodávajícího na kupujícího.

 

Další služby, jako jsou například videoprohlídky, virtuální prohlídky, homestaging apod., jsou již na individuálním zájmu majitele. Proto je do seznamu základních služeb nezařazujeme.
 

 

Profil makléře

Samotná osoba makléře pak hraje při realizaci prodeje nejstěžejnější roli. Od jeho profesionality, odbornosti a schopností se pak odráží to, zda se vám podaří prodat nemovitost za tržní, ne-li vyšší cenu a to v rozumné době a nebo zda se budete trápit z důvodu chyb, které makléř napáchal ve smlouvách.

V České republice je více než 15 000 „realitních makléřů“, tedy alespoň si tak říkají. Těch skutečných, kteří by odvedli svou práci ve vysoké kvalitě a za férovou cenu, je mnohem méně. Pro představu je v ČR cca 10 krát více makléřů na 1 obyvatele než v Německu. Mnoho makléřů u nás se tak snaží přijít pouze k „rychlým“ penězům a majitelům pak přinášejí nemálo starostí. Nemluvě o tom, jakou dělají pověst celé profesi. Proto je u makléře důležité sledovat zejména: odbornost, zkušenosti, znalost daného trhu, prodejní schopnosti, příjemnost jeho vystupování, prezentaci, dochvilnost a rychlost komunikace. Souhrnně a jednoduše – jeho profesionalitu. Jak ji ale člověk bez předchozí zkušenosti s makléřem může vyhodnotit? Profesionalitu makléře lze ověřit teprve na základě nezávislých doporučení předchozích klientů. FÉRmakléři.cz proto majitelům, jež se rozhodli prodat svou nemovitost, nejen vybírají už ty ověřené, ale dávají majitelům šanci makléře ohodnotit a podat na něj zpětnou vazbu. Díky tomu mohou příště dostávat práci pouze Ti, kteří si ji zaslouží.

Majitel, který se rozhodne pro profesionálního makléře říkajícího si o 5% provizi z ceny prodeje, může ve výsledku svou nemovitost prodat rychleji a obdržet v čisté hodnotě více peněz, než makléř říkající si o 3,5% z ceny prodeje. Schopnosti, zkušenosti a profesionalita hrají obrovskou roli.

Shrnutí:

Provize je pouze jedním ze 3 atributů makléře, které je nutno sledovat. Jsou to:

1) výše provize,
2) rozsah služeb za danou provizi a
3) profesionalita makléře.